8 Temmuz 2013 Pazartesi

ÇALIKUŞU

  PUAN:  9/10
  KİTABIN KONUSU
   Genç yaşta anne-babasını kaybeden, İstanbullu, iyi bir öğrenim görmüş, zeki olduğu kadar hiperaktif bir yapısı da
olan, öğretmenlerinin ağaçtan indiremediği(bu yüzden lakabı"Çalıkuşu" zaten) Feride'nin yaşadığı büyük hayal kırıklığı sonucu ailesinden ve çevresinden ayrılıp öğretmenlik hayatına başlamasını ve bundan sonraki deneyimlerini anlatıyor roman. Feride bu zorlu yolda en ücra köylere tayin ediliyor; hiç alışmadığı yaşamlara adapte olması gerekiyor, bürokrasinin zorlamalarına ve ataerkil toplulukların baskılarına karşı tek başına mücadele ediyor. Öte yandan ileride geçmişiyle yüzleşmek zorunda kalacağı gerçeğiyle yüzleşmekten kaçsa da geçmişi peşini asla bırakmıyor.

   
NEREDEN ESTİ?
  Ortaokulun başlarında, "Sefiller"i bile 132 sayfalık kısa versiyonuyla okurken bi şekilde bu kitap arkadaşımdan benim elime geçti. Kitap fazla kalındı, içindeki Osmanlıca sözcükler o kadar fazlaydı ki 10-20 sayfalık ayrı bir sözlük eklemişlerdi kitaba, Jack London kitapları gibi bir hayvanı(çalıkuşu) aşırı insansı anlatarak soğutacağını düşünüyordum. Ama sanki ilahi bir kuvvetle kitaba başladım ve kitap anlayışımın sağlam temelini kuran bir kitap kazandığımı daha o an anladım.
  

 5 YORUM 
  1-Öncelikle bir kitapta okuyucuyu etkileyip monotonluktan kurtaran, benim de en beğendiğim şey olan farklı anlatım yöntemleri kullanılmış. Feride'nin günlük kısmı 1. tekil şahısla yazılmışken geçmişle yüzleştiği kısım zekice bir kararla(tahminimce okuyucu için tarafsızlık sağlamak ve olayın ayrıntılarını tam olarak aktarmak için) 3. tekil şahısla yazılmış.
 

Çalıkuşu(1986)
  2-O dönemi içeren romanlardaki karakterler genellikle tahmin edilebilir, yeşilçam sineması tadında karakterlerken Feride karakteri bana daha marjinal bir karakter olarak göründü. Joss Whedon yapımlarındaki gibi; saf ve haylaz bir kızımız var ve sorunlar baş göstermeye başladığında ipleri eline alıp ne kadar güçlü de olabileceğini gösteriyor.(Joss Whedon'dan önce Reşat Nuri, Buffy'den önce Feride vardı:)
 

  3-Tüm içeriğinin yanında "Çalıkuşu"nun edebi yönü de ağır basıyor. O yaşıma rağmen öyle cümlelerle karşılaşıyordum ki 5-6 defa tekrar okuyup sindirmeye çalışıyordum, hiç aklımdan çıkmasın istiyordum. Tabi o sözleri not almamam kötü oldu; ama tabi bu da bana bi ders oldu, artık okuduğum kitaplardaki tüm anlamlı sözleri not almaya çalışıyorum.(Tamam, yakaladınız beni sadece altlarını çizip bırakıyorum hatta sadece cümlenin başıyla sonunu işaretliyoru o kadar.Kitap çizmek bana göre değil pek)
  

  4-Feride'nin olaylardan önceki ve sonraki yaşamı arasındaki uçuruma rağmen Feride'nin hatıraları, eski arkadaşlıkları ve yeni tanıdıkları arasında kurduğu yeni dünyasında hiçbir yabancılık çekmiyorsunuz, aksine bu farklı hayatlar, kişiler ve yaşantılar daha zengin bir anlatım ve içerik sunuyor.
  

  5- Kitabı okuyalı yaklaşık 10 yıl olduğundan genel değerlendirmelerde bulundum, ancak bu kitabı en ince ayrıntısına kadar seveceğinizi temin ederim size. Kitap bittikten sonra artık "mamafih" kelimesini cümle içinde kullanabilir hale gelmeniz bile yüzünüzde bir gülümseme bırakacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin