4 Ağustos 2013 Pazar

ALAYCI KUŞ

PUAN: 9/10

  KİTABIN KONUSU
 Çeyrek Asır Oyunları'ndan da sağ kurtulmayı başaran Katniss 12. mıntıkanın yok olduğundan, Peeta'nın Capitol'ün elinde olduğundan ve 13. mıntıkanın direniş girişiminden haberdardır artık. Ve Capitol'e karşı düzenlenecek ayaklanmada önemli bir görev üstlenmesi gerekmektedir. Katniss direniş için önemli kararlar verirken bir yandan da  çevresindeki kişilere ve olaylara adapte olmaya çalışacak ve kime güvenebileceğini artık 2 defa düşünmesi gerekecek.

  NEREDEN ESTİ?
 İlk 2 kitabı okuduktan sonra "3.'yü okumasam da olur." diyecek bir mantığa sahip olmadığım için(aşırı merak da diyebilirsiniz) 2. kitabı bitirdiğim gün 3. kitaba(Alaycı Kuş'a) başladım hemen.

5 YORUM
1-Öncelikle kitabın konusunu fazlasıyla üstü kapalı yazdığımın kendim de farkındayım. Ama fazla spoiler vermemek istedim. Çünkü bir başladım mı alır başımı giderim, bir bakmışsınız tüm kitabı genişçe özetlemişim. O yüzden bu konu üzerinde daha fazla durmayıp diğer yorumlara geçeyim.

2-Tamam, savaş falan olacak kitapta; ama herkesin bundan daha önemli bir konuya kafa yorduğunu farkettim: Katniss Peeta'yı mı seçecek, Gale'i mi?
Bu konuda 2. kitap itibarıyla adaletsiz bir yarış olduğunu düşünmeye başlamıştım. Oyunlar sonrası Katniss'in sürekli Peeta'yla olması gerekiyordu ve hatta formaliteden de olsa evlendiler de. Gale'in Katniss'in aklını çelmek için pek bir fırsatı olmadı yani. Tam "Adaletin bu mu koca dünya?" gibisinden ergen triplerine girmişken bu kitapta her şey tersine döndü ve fairplay'e yakışacak eşit bir mücadele elde edebildik. (Konuyu futbol maçına çevirmeden diğer yoruma geçiyorum..)

3-Capitol gibi bir yönetime karşı oluşturulan direnişte reklam tarzında, direnişi ateşleyecek tanıtımların çekilip yayınlanması gibi bir ayrıntı bence çok hoş olmuştu. Biraz ironikti de..

4-Önceki kitaplarda bireysel savaşlar ön plandayken bu kitapta asıl hedefe dikkat çekiliyor ve bu saaten sonra artık kitlesel bir savaş söz konusu oluyor. Bu nedenle önceden düşman olan tüm mıntıkaların haraçları artık omuz omuza vermek zorunda. Daha önceki kitaplarda nefret ederek okuduğumuz karakterlerin, aslında istekleri ve hayallerinin Katniss veya Peeta'dan çok da farklı olmadığını öğreniyoruz. Savaşın insanları birleştirmesiyle ilgili bir söz aklıma geldi o an. Trajikomik...(Yorumlarım biraz ciddiye kaçmaya başlıyor; ama sonuçta bu distopik bir kitap ve beni 19984 kitabı kadar olmasa da oldukça etkilemiştir.)

5-Kitabın sonunu mutlu veya mutsuz bulanlar çıkabilir: Katniss Peeta ve Gale arasında bir seçim yapıyor.(Kimi seçtiğini yazmayacağım; ama bana göre gayet mantıklı bir seçim olduğunu söyleyebilirim.) Kitabın sonunda, saklanan tüm sırlar açığa çıkıyor ve olaylar insanı delirtme noktasına getiriyor.(Tabi bunun kitabın etkileyiciliği azalttığını söylemiyorum; aksine, okuyanların ağzını açık bırakacak bir kurgunun sonucu olarak görüyorum ben.)
  Ben kitabı bitirdikten sonra yarım saat yerimden kalkamadım ve 2 gün boyunca ortalıkta hayalet gibi gezmeye başladım. Bir kitap serisinden bu kadar etkilenmemem gerekirdi; ama ben tüm seriyi sadece bir kurgu olarak okumadım. Tarih boyunca totaliter rejimlerin halk üzerindeki fiziksel ve psikolojik şiddetlerini, savaşların genç yaşlı ayırt etmeden insanlardan neler çeldığını düşünerek okudum tüm seriyi. Siz de başınızı kaldırıp baktığınızda dünyada hala devam eden savaşlarla ve işkencelerle bu kitabı bağdaştırabilir ve olaylara daha bilinçli bakabilirsiniz ya da hepsini sıradan bir kurgu olarak görüp "Katniss niye o çocuğu seçti?" diyerek kitabı fırlatıp her şeye kulaklarınızı tıkamaya devam edebilirsiniz. Seçim sizin...

4 yorum:

  1. Ya ben bu serinin filmlerini izledim. Acaba bu saatten sonra kitabını okursam nasıl olur? Ama aralarında fark varsa okumak isterim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğruyu söylemek gerekirse ben, serinin filmlerini çok beğendim. Kitaplara oldukça sadık kalmışlar ve oyunculuklar da (özellikle Jennifer Lawrence'ın oyunculuğu) oldukça iyiydi. Nerdeyse kitapları kadar etkiledi beni filmler -ki kitap uyarlamalarını genelde beğenmem.
      Kısacası; kitapları okumasan da pek bir şey kaybetmezsin :)

      Sil
    2. Labirent serisine yeni başladım ve arada büyük fark var.Olaylar farklı gelişiyor. Ama konu aynı gibi. O yüzden merak ettim :) Bana da sonuncu bölümü beklemek kalır o zaman. Yorum için de teşekkürler :)

      Sil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil

LinkWithin