24 Ağustos 2013 Cumartesi

HERCULE'ÜN 12 GÖREVİ

PUAN: 7/10

KİTABIN KONUSU

          (Kitabın kapağından alıntıdır.)
 Dış görünümüyle Hercule Poirot’nun mitolojik Yunan kahramanı Herkül (Hercule) ile uzaktan yakından bir benzerliği yoktu. Fakat bu zeki dedektif de Herkül gibi toplum içinde meydana gelen tatsız olayların sorumlularını bulup yakalamakta ustaydı.
  Emekli olmasına yakın, on iki vakanın çözümünü üstlenen Poirot, tarihte işlenmiş suçlardan çıkarımlar yapıp becerilerini kahramanca kullanarak olayları çözümleyebilecekti.


NEREDEN ESTİ?
Agatha Christie'ye karşı bir hayranlığım vardı her zaman. Özellikle bir kadının ataerkil bir dünyada böyle bir başarıya ulaşması ve özgün, kaliteli, evrensel yapıtlar ortaya çıkarması harika bir şey. Ben de hangi kitabıyla Agatha Christie dünyasına girsem diye düşünürken kütüphanede bu kitabı gözüme çarptı. Hem konusu ilginç ve orijinal geldi hem de küçük hikayelerden oluşan bir kitapla başlayıp yavaş yavaş diğer kitaplarına geçmek daha makul geldi. Pişman mıyım? Hayır, değilim...

5 YORUM
1-Ben küçükken Herkül diye bir çizgi dizi vardı. O kadar eğlenerek izlerdim ki Herkül'ü daha sonradan bende oluşan bu Yunan mitolojisi hayranlığının kaynağı da burdan gelmiş olsa gerek... Çocukluğumun dizisi, Yunan mitolojisinin önemli karakterlerinden biri, Agatha Christie'nin kitaplarının baş karakteri aynı isimle(Hercule) bağlantılı olunca kitap ister istemez gözümde ekstra bir değer kazandı tabii...

2-Hercule'ün 12 göreviyle bağdaştırılan 12 olayımız var ve her hikayeden önce Yunan mitolojisine dayalı bu görevlerden bahsediliyor. Ve görevlerden bahsedilirken bu ön bilgiler uzun tutulmayıp, kısa ve öz şekilde yazılmış. Yunan mitolojisinde ayrıntıya girilince ne kadar kafa karıştırıcı şeyler çıkabileceğini bildiğimden, bu kısa tutma işi hoşuma gitti. Yine de hala anlamadığım bazı bölümler var; ama genel hatlarıyla bilmek bile yeterli oluyor zaten.

3-Hercule'ün 12 göreviyle bu 12 dedektif hikayesini bağdaştırma işi belki başlarda kolay bir şeymiş gibi gelebilir; ama hiç de öyle değil. Çoğu bölümde mitolojik görev bölümünü okuduktan sonra "Bununla ilgili nasıl bir hikaye çıkartılabilir ki?" diye düşündüm; ama bir tahmin yürütemedim gerçekten. Agatha Christie'nin bağdaştırdığı hikayeleri okuduğumdaysa olabilecek en iyi senaryonun yazıldığına kanaat getirdim. Tamam, bazı hikayelerin bağdaştırılma şekli biraz zorlama geldi; ama genel olarak bence iyiydi.

4-Kitabın konusu ve kurgusu gereği ortalama 30 sayfadan oluşmuş kısa dedektif hikayeleriyle karşılaşıyoruz. Sığ bir anlatım bekleyebilirsiniz; ama bence yazar 30 sayfayı dolu dolu, okuyucuyu sıkmadan yazmış. Ki bu büyük bir başarı bence. Bir şeyi de itiraf etmek istiyorum burada: Kısa hikayeler olduğu için daha az karakter ve olay olur, ben de katili hemen tahmin ederim diye düşünüyordum. Ama neredeyse hiçbirinde katili bulamadım. Hiç aklıma gelmeyecek yerden çıktı katil ve dedektif olayı açıkladığında her seferinde "Tabii ya, ben onu nasıl düşünemedim?!" diyerek hayıflandım. Benim gibi düşünüp kitabı okuyacaklara şimdiden sesleniyorum: Agatha Christie kitaplarında katili bulmaya çalışmak yerine samanlıkta iğne arayın ya da deveye hendek atlatmaya çalışın. Bunlarda başarılı olma ihtimaliniz daha çok bence :)

5-Son olarak: Tamam, eğlenceli, orijinal bir kitaptı ama sadece bu kitabı okuyarak Agatha Christie kitaplarını belli bir kalıba koymak çok yanlış olur. Demek istediğim; kitap, konusu gereği kısa tutulmuş hikayelerden oluştuğu için karakter analizlerinde vs ayrıntıya girilmemeye çalışılmış. Agatha Christie'ye karşı bir ön yargınız varsa ve okumaya bu kitabından başladıysanız haksız bir genel çıkarımda bulunmanız mümkün. Ama buradan hepinize sesleniyorum: Bu dünyaya bir Agatha Christie daha zor gelir, değerini bilin...


NOT: Hercule'ün 12 görevini merak edenler için:

   http://tr.wikipedia.org/wiki/Kategori:Herk%C3%BCl%27%C3%BCn_12_g%C3%B6revi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin